Valkuilen bij het opzetten van een social media strategie

Social media is niet meer weg te denken uit de samenleving en is goed in te zetten voor je marketing of het nu om een fysieke winkel of een online shop gaat. Hoe pak je dit aan en wat zijn de valkuilen?

Bij het opzetten van een strategie voor social media komt een heleboel kijken. Het is daarom goed te begrijpen dat er dingen mis kunnen gaan. De meest gemaakte misstappen zetten we voor je op een rij.

Valkuil 1: verkeerde doelstelling kiezen in campagnes

Aan het begin van het opzetten van je campagne kies je je doelstelling, dit geeft weer wat je wil bereiken. Je wilt je social-mediakanalen optimaliseren op basis van de doelstelling die jij hebt gekozen. Kies je voor een bereikcampagne? Dan kun je logischerwijs ook verwachten dat je hoge bereikcijfers krijgt en minder klikken.

Valkuil 2: social media meteen afkeuren na één campagne

Je moet niet verwachten dat je net zoveel conversies genereert als andere conversiegerichte kanalen. Social media is push-marketing in plaats van pull, waardoor je iemand moet masseren en warm maken voordat de conversie plaats kan vinden. Het is een kanaal voor de lange adem, waar je in moet investeren (met tijd en geld) om bottom-line resultaat te gaan zien.

Valkuil 3: Te veel post willen plaatsen

Waar gaan gebruikers hun aandacht aan schenken? Aan de content die zij het meest relevant vinden. Daarom is het zo belangrijk dat wanneer je iets plaatst, dit van waarde is voor de persoon die het te zien krijgt.

Valkuil 4: Geen nulmeting doen van tevoren

Een nulmeting is erg belangrijk als je je resultaten en successen wilt meten. Een nulmeting geeft de huidige situatie van jouw social media weer. Meet je je resultaten zonder dat je een nulmeting hebt gedaan? Dan weet je niet of je groeit ten opzichte van de eerdere situatie.

Valkuil 5: Pixels onjuist instellen

Het is belangrijk om je Facebook-pixels goed in te richten, zodat je goede doelgroepen kunt vormen, relevante targeting kunt creëren en je campagnes goed kunt meten. Doe je dat niet, dan mis je kansen en wordt het rapporteren en bepalen van het succes van je campagne moeilijker.

>>> Volg de e-learning Social Media

Nu je weet wat de valkuilen zijn in het opzetten van een social media strategie, kan je dit zelf toepassen. Echter is het ook belangrijk om te weten welke kanalen geschikt zijn voor welke doelgroep en hoe je die met pixeling kunt vaststellen. De e-learning Social Media van e-Academy.org leert je dit. Je kunt deze training hier volgen!

Contact

Opleidingsfonds Elektrotechnische Detailhandel (OFED)
E-mail: info@ofed.nl
KvK: 41158523

Heeft u vragen over de OFED-premie? Stuur een bericht naar werkgever@ofed.nl

Heeft u een andere vraag? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Powered by