Vakmanschap

Iedere werknemer beschikt over kennis, vakmanschap en talent. Kennis, vakmanschap en talent zijn van grote waarde voor de elektrotechnische detailhandel. OFED wil deze vakmensen daarom graag behouden. Via verschillende projecten organiseert OFED activiteiten waarmee kennis, vakmanschap en talent verder ontwikkeld of gedeeld worden.

Het beroep
In de elektrotechnische detailhandel zijn vakmensen nodig op verschillende niveaus. Zo kun je werken als verkoopmedewerker, verkoopspecialist of filiaalmanager. Het vak van verkoper is veelzijdig en vraagt om talent op verschillende vlakken. 

Meer weten over verkoopmedewerker in de detailhandel? 
De verkoopmedewerker werkt in de detailhandel in uiteenlopende winkelformules in zowel het MKB als het GWB. Hij heeft algemene kennis van de detailhandel ten aanzien van winkelformules, ondernemingsvormen en opbouw van de bedrijfstak. De verkoopmedewerker heeft te maken met allerlei aspecten van het verkoopvak. Het contact met de klant staat voorop, zowel bij het voeren van het verkoopgesprek als bij het afrekenen van de artikelen. De verkoopmedewerker besteedt ook een deel van zijn tijd aan het op aantrekkelijke wijze presenteren van artikelen en het schoonhouden van de winkel om een goede indruk bij de klant achter te laten. Hij zorgt dat de voorraad en assortiment in de winkel in orde zijn. Hiervoor houdt hij zich ook bezig met het ontvangen en opslaan van goederen. Het Kenniscentrum Handel heeft de verkoopmedewerker als volgt getypeerd.

Rol en verantwoordelijkheden
De verkoopmedewerker heeft een uitvoerende rol. De verkoopmedewerker is verantwoordelijk voor zijn eigen takenpakket en houdt in enkele gevallen toezicht op het uitvoeren van werkzaamheden van de aankomend verkoopmedewerker.

Typerende beroepshouding
De verkoopmedewerker is klantgericht, sociaalvaardig, flexibel, representatief en assertief. Hij heeft een commerciële en professionele instelling, is servicegevoelig en vindt dienstverlening aan de klant belangrijk. De verkoopmedewerker laat een stimulerende en motiverende beroepshouding zien in de omgang met klanten, collega’s en leidinggevenden. De wetgeving met betrekking tot de openingstijden van winkels wordt steeds soepeler, waardoor de verkoopmedewerker steeds wisselende werktijden heeft. Dit vraagt om een flexibele houding.

Ontwikkelingen
Klanten worden steeds mondiger en kritischer en hebben meer diverse klantvragen. Ook verzamelen klanten meer informatie voordat zij naar de winkel gaan. Dit heeft tot gevolg dat de verkoopmedewerker bij moet blijven met de (nieuwste) ontwikkelingen in de branche, zodat hij de klant van informatie kan voorzien. De opkomst van Internet en de verregaande automatisering vragen van de verkoopmedewerker dat hij bij moet blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Het steeds meer kopen via Internet zorgt ervoor dat de verkoopmedewerker zich steeds meer moet inzetten om klanten aan de winkel te (blijven) binden.

Loopbaanmogelijkheden
De verkoopmedewerker heeft de mogelijkheid om binnen de detailhandel door te groeien naar het beroep van verkoopspecialist of afdelingsmanager.

TIP: Wil je je verder ontwikkelen als verkoper? Volg dan de e-learning ‘Het Nieuwe Verkopen’ via OFED Academy!

Beroepenwijzer

Alles weten over de beroepen in de detailhandel, dat kan in de beroepenwijzer. Hoe ziet het werk eruit? Wat zijn de ontwikkelmogelijkheden? En welk beroep past bij jou?

Bekijk je toekomst

Contact

Opleidingsfonds Elektrotechnische Detailhandel (OFED)

Korenmolenlaan 4
3447 GG Woerden

Telefoon 0348 - 437 322
E-mail info@ofed.nl

Heeft u vragen over de OFED-premie?
Bel 050 - 522 5098 of stuur een bericht naar werkgever@ofe-d.nl