Leren wordt leuker met de OFED Kennisbank app

Alle kennis die medewerkers van de elektrotechnische detailhandel nodig hebben om goed hun werk te kunnen doen, staat binnenkort in een app; de OFED Kennisbank app.

De app vervangt het traditionele OFED kennisplatform dat vooral nog gericht was op gebruik via de desktop. Lange e-learnings zijn vervangen door korte filmpjes, een puntensysteem voegt de game-factor toe en men kan kennis nu altijd en overal tot zich nemen. Winkelketens kunnen er bovendien hun eigen input aan toevoegen en zo in één app al hun trainingen en kennisbronnen bundelen.

Of het nu gaat om productkennis, verkoop-skills of sociale vaardigheden; leren wordt leuker met de OFED Kennisbank app. Medewerkers kunnen zich straks op elk device en elke plek, continu verrijken met kennis. Kennis over hoe een wasmachine werkt, hoe je klanten overtuigt en hoe je een goede service-medewerker wordt bijvoorbeeld. Door het desktop-platform te transformeren tot een hippe app, hoopt OFED meer medewerkers te bereiken.

App sluit aan op nieuwe generatie

Marieke van Essen van OFED leidt het project. ‘De app past beter bij deze tijd. Het draagt op een eigentijdse manier bij aan kennisverbreding en persoonlijke ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat medewerkers duurzamer inzetbaar worden en winkels betere resultaten boeken. Want goed personeel leidt tot meer verkopen.’

Aantrekkelijk voor jongeren

Veel lappen tekst vind je niet meer in de nieuwe app. Die zijn vervangen door pakkende filmpjes en korte beschrijvingen. Met het doorlopen van bepaalde kennismodules zijn punten, levels, trofeeën en badges te halen. Deelnemers wedijveren onder hun persoonlijke avatar. Dat game- en beloningsaspect maakt het voor jongeren aantrekkelijk om ermee aan de slag te gaan. De grotere modules kennen nog altijd een toets en een certificaat bij goed gevolg. Door bepaalde leerpaden te volgen, kunnen medewerkers zich middels de app ontwikkelen in hun huidige functie of naar andere functies.

Maatwerk

Ton Witte, manager learning en development bij MediaMarkt, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de app en is er blij mee. ‘Thuis op de bank, in de trein naar het werk of als naslagwerk op de werkvloer; onze medewerkers kunnen nu altijd en overal kennis tot zich nemen. Deze app is exact toegesneden op de nieuwe generatie medewerkers in de retail. Wij hebben zelf sterk aangedrongen op de korte filmpjes en het gamefication-aspect. Daarmee hou je de jeugd vast. De maatwerkfunctie voor de verschillende gebruikers is een belangrijk voordeel ten opzichte van de oude versie. Zo kan elke keten er zijn eigen sausje overheen gieten, zonder parallel nog een eigen systeem te laten draaien. Je kunt de app vullen met je eigen leermiddelen en trainingen, zonder dat collega-winkelbedrijven daarin mee kunnen kijken.’ De MediaMarkt gaat eind juni als eerste live met de app. De overige bedrijven volgen in juli.

Bron: UNETO-VNI

Meer lezen? Lees dan ook deze informatie op de Kennisbank:

>>Telefonie
>>Online verbinding

Contact

Opleidingsfonds Elektrotechnische Detailhandel (OFED)
E-mail: info@ofed.nl
KvK: 41158523

Heeft u vragen over de OFED-premie?
Bel 020 - 244 54 22 of stuur een bericht naar werkgever@ofed.nl

Heeft u een andere vraag? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Powered by