Skip to main content

OFED 30 JAAR IN BEWEGING

 

Het Opleidingsfonds voor de Elektrotechnische Detail (OFED) bestaat dertig jaar.Wat begon als een vrij traditioneel aanbod van opleidingen en cursussen, heeft zich ontwikkeld tot de ETD Academy, een digi- taal platform dat niet alleen de nodige awards oogst, maar ook een voorbeeld voor andere branches is.

We spreken met Rob Bernsen, een van de initiatiefnemers en voorzitter van Opleidings- en ontwikkelingsfonds ElektroTechnische Detailhandel (OFED), en met Shareen Pherai, HR-medewerker bij United Retail en lid van de klankbordgroep van OFED. Zij gaan in op het ontstaan van OFED en ETD Academy, de kansen die dit platform biedt aan werknemers en werkgevers in de elektrotechnische detailhandel en welke innovaties de gebruikers van dit awardwinnend leerportaal in de toekomst kunnen verwachten.

Logisch idee

Het opleidingsfonds ontstond dertig jaar geleden uit de gedachte dat er naast een cao over arbeidsvoorwaarden voor de elektrotechnische detailhandel er ook een cao voor scholing moest komen. “Dit vonden wij een heel logisch idee”, vertelt Rob Bernsen, die op dat moment hierbij betrokken was vanuit UNETO- VNI, de branchevereniging voor de elektrotechnische detailhandel en de elektrotechnische installatiebedrijven. “We hadden toen al een opleidingsfonds voor de installatiebedrijven; dat heette OFE. Daar hebben we Opleidingsfonds Installatie van gemaakt met daarnaast het nieuwe Opleidingsfonds Elektrotechnische Detailhandel.”

Hij legt uit dat het idee was dat er iets moest gebeuren voor de medewerkers in de ETD. “Met name mkb-bedrijven hadden en hebben nog steeds moeite met het ondersteunen van hun medewerkers op het gebied van scholing. ”We begonnen heel traditioneel met het aanbieden van fysieke cursussen en leertrajecten. Alleen beviel dat niet en onder de bezielende leiding van Marcel Vloemans, toen nog directeur van United Retail, zijn we het fonds gaan digitaliseren.” De reden hiervoor was volgens Bernsen dat de detailhandel een eigen dynamiek heeft.“Mensen kunnen niet de winkel uit om opleidingen te volgen. Ze bezoeken wel de productavonden van de leveranciers, maar daar houdt het wel mee op. Maar de werknemers in deze branche moeten wel kunnen omgaan met klanten en ze moeten kennis van zaken hebben. Wat is er dan logischer voor een vakge- bied als de elektrotechnische detailhandel dan die kennis digitaal aan te bieden?

In aanvang werd er een kennisbank opgezet, die in feite nog steeds de kern vormt van de ETD Academy. De medewerkers in deze branche kunnen hiermee hun kennis op peil houden op momenten die hen het beste schikken. Belangrijk, want ze werken in een dynamische bedrijfstak, niet alleen wat producten betreft, maar ook als het gaat om het omgaan met klanten.Wij waren de eerste detailhandelsbranche die hiermee begon en ik denk dat er nog steeds vele zijn die jaloers op ons zijn.”

Klankbordgroep

Pherai is lid van de klankbordgroep van OFED. “We kunnen hierin meedenken en meewerken aan de ontwikkeling van een product. Dit betekent dat als dat product er eenmaal is, wij onze op- en aanmerkingen daarin verwerkt zien. Er wordt dus niet zomaar iets van bovenaf aan onze ondernemers gepresenteerd. Wij denken mee vanuit de gedachte dat we onze medewerkers iets willen bieden.Wat zouden zij willen, nu en in de toekomst? Willen ze podcasts of iets anders? Dan probeert de ETD Academy dit op te pakken. En onze gebruikers kunnen ook feedback geven. Het mooie is dat er ook echt iets met deze informatie wordt gedaan, als het kan natuurlijk. Dit alles zorgt ervoor dat er een hele fijne samenwerking is.” Bernsen vult aan: “Eigenlijk proberen we net zo klantgericht te zijn als de ondernemers!”

Kostenbesparing

Een pluspunt van het platform volgens Shareen Pherai is dat United Retail hier ook eigen trainingen aan kan toevoegen. “Naast van wat er vanuit OFED op wordt geplaatst, hebben wij bijvoorbeeld een Electro World-training, waarin nieuwe medewerkers leren over de cultuur van Electro World, wie erachter zit en allerlei achtergronden over de organisatie. Zo kunnen ze snel en efficiënt worden ingewerkt.”

Ron Bernsen: “Zo zie je dat de Academy in feite zorgt voor een kostenbesparing. De ETD Academy is collectief geregeld en werkgevers betalen hiervoor dus een premie. Maar ze zien soms niet wat ze dankzij de Academy allemaal kunnen besparen. Dit komt omdat ze geen eigen opleidingen meer hoeven te ontwikkelen en ook zelf zaken kunnen toevoegen.” Deze kostenbesparing geldt ook voor de kleinere detaillisten. Zij kunnen gebruik maken van de OFED ETD Academy. Ook zij kunnen een eigen beheeromgeving aanmaken en hun medewerkers monitoren en stimuleren. Het enige dat niet kan is dat zij eigen content toevoegen, hoewel er mogelijkheden zijn om dit toch te doen in overleg met OFED.

AI en podcasts

Wat de toekomst betreft, stelt Bernsen dat de ETD Academy zich verder blijft ontwikkelen. “We hebben recent maar liefst vijf awards gewonnen: de RedDot Design Award, twee Digital Impact Awards en twee Dutch Interactive Awards. Hier zijn we natuurlijk ontzet- tend trots op. Maar belangrijker is dat we doorgaan om samen met de ondernemers te ontdekken wat hun behoeften zijn. Op basis daarvan ontwikkelen we nieuwe trainingen en blijven we het platform continu verbeteren.”

Hij vervolgt: “Een van de meest recente ontwikkelingen is een eerste toevoeging van AI aan het platform. Deelnemers krijgen via een chatbot te maken met virtuele klanten aan wie ze een product kunnen verkopen. Dit is nog een eerste proefversie en er wordt gekeken hoe hierin AI verder kan worden geïntegreerd. Ook wordt gekeken of podcasts aan het aanbod kunnen worden toegevoegd schikt kennis opdoen, bijvoorbeeld in de bus op weg naar een klant.”

ETD Academy

Inmiddels is de kennisbank via enkele tussenvormen geëvolueerd tot de huidige ETD Academy. Hier kunnen werkne- mers in de branche gratis werken aan hun vakkennis en aan hun persoonlijke ontwikkeling. Iedereen kan trainingen op maat volgen op momenten die hen (of hun werkgever) het beste uitkomen. Deelnemers krijgen punten voor gelezen artikelen, afgeronde trainingen en behaalde toetsen.

Bovendien zijn er onlangs 32 leerpaden met verschillende niveaus aan de ETD Academy toegevoegd, variërend van kennis op productniveau tot zaken als ‘persoonlijk leiderschap’. Een leerpad bestaat uit een bundel e-learnings. Op een persoonlijk dashboard worden de resultaten bijgehouden.

Minder winkels

In de afgelopen dertig jaar is er veel veranderd in de ETD. Bernsen: “Toen ik destijds begon met de cao-onderhandelingen had ik te maken met Megapool, Scheer & Foppen, De Harense Smid, BCC en tal van andere bedrijven die er nu niet meer zijn. Er was daarnaast een grote groep georganiseerde kleinere bedrijven bij Expert, United Retail en Electronic Partner, en ook een grote groep zelfstandigen.

Ondanks het feit dat de branche veel minder winkeldeuren telt dan voorheen, ziet Bernsen een goede toekomst. “Consumenten oriënteren zich tegen- woordig op verschillende manieren, ook in de winkel. Daarom is de winkelmedewerker zo belangrijk.  Want hij moet de klant helpen bij zijn koopbeslissing en ervoor zorgen dat de aankoop in de winkel wordt gedaan en niet online!” Hij wijst op een eigen ervaring.“Ik heb in huis een mooi muzieksysteem van Sonos. Dat is keurig geïnstalleerd door de winkel waar ik het heb gekocht. Ik had er geen omkijken naar en het werkt perfect!”

United Academy

Shareen Pherai is sinds vorig jaar maart werkzaam bij United Retail (ElectroWorld en Dé Witgoedspecialist) als HR-adviseur. Zij houdt zich onder meer bezig met de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is United Academy, het op United Retail afgestemde platform van ETD Academy. Zij is tevens lid van de klankbordgroep en ook op deze wijze betrokken bij OFED.

“We gebruiken de Academy enerzijds voor de 70 medewerkers op ons hoofdkantoor. En daarnaast hebben we ruim 300 ondernemers met hun winkelpersoneel die geschoold moeten worden. Dit doen we onder meer via de United Academy. We zien dit als een ideaal hulpmiddel waarmee we opleidingen kunnen aanbieden aan nieuwe en bestaande medewerkers. We investeren hiermee in hun opleiding en in hun persoonlijke ontwikkeling. Je hebt in de Academy namelijk niet alleen vakgerelateerde trainingen, maar ook meer algemene cursussen en ook thuiswinkel-opleidingen. We horen van sommige ondernemers dat ze hun medewerkers iedere dag een momentje of ééns per week de tijd geven om met hun ontwikkeling/opleiding bezig te zijn. Dit motiveert enorm en biedt de medewerkers perspectief om aan de eigen competenties te werken.”

 


Shareen Pherai vult aan: “Niet alleen de branche is sterk in beweging, dit geldt ook voor de arbeidsmarkt. De ETD Academy is hierin belangrijk, want je helpt mensen in hun ontwikkeling, je biedt hen toekomstperspectief. En zaken als AI en podcasts spelen hier een belangrijke rol in, want je neemt de werknemers mee in ontwikkelingen waar ze misschien anders niet of minder mee in aanraking zouden komen.”

Branchepaspoort

Om te kijken in welke richting ETD Academy zich in de toekomst verder moet ontwikkelen is OFED een omvangrijk onderzoek gestart. Bernsen legt uit dat hiermee wordt gekeken naar wensen op het gebied van scholing , ontwikke- lingen in de bedrijfstak en ook bij de producenten. “Een andere belangrijke ontwikkeling is dat het persoonlijke profiel van de deelnemers aan het platform evolueert naar een ‘branchepaspoort’. De werknemers kunnen hiermee een soort online curriculum vitae opbouwen, die mee wordt genomen als binnen de branche van werknemer wordt veranderd.”

Samenwerking

Al met al denkt Pherai dat de ETD Academy steeds meer een onmisbaar hulpmiddel is. “Het bijzondere is dat we ook in de klankbordgroep aan kennisuitwisseling doen. We zitten daar met concurrenten aan tafel en vertellen heel open over onze ervaringen en werkwijzen. We vullen elkaar aan, hebben vaak te maken met dezelfde zaken en werken samen aan een eindproduct voor alle medewerkers in de branche.”

Rob Bernsen: “Dat was dertig jaar geleden precies het omgekeerde. Ik was bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor van BCC in Schiphol-Rijk en daar was geen enkele andere detaillist bij aanwezig. Dat was not done. En nu werken ze intensief samen. Dat is toch fantastisch?”

Hij sluit af met een oproep: “Daarom hechten we zo’n belang aan de klankbordgroep. De activiteiten van OFED en de ETD Academy worden gerealiseerd in samenwerking met de branche. We zijn daarom op zoek naar nieuwe leden die willen meedenken en meewerken aan de verdere verbetering hiervan. Wie interesse heeft kan contact opnemen via info@ofed.nl.”